Wednesday, June 29, 2011

BIDANG FARMASI BUKA RUANG PEKERJAAN

urm entry kali ni, aku saje nk berceloteh pasal tajuk kt atas tu...
actually, td mse aku bce paper ari ni kt bahagian KLASSIFIEDS terpampang besar pasal entry yg aku nk cter ni..."BIDANG FARMASI BUKA RUANG PEKERJAAN"
urm,entry ni sesuai lh bg sesiapa yg tengah mengikuti bidang farmasi di universiti2 terkemuka dalam mahupun luar negara..
termasuklh diri aku sendiri..hehe...
insyaallah, 2 tahun je lg.... (2013,insyaallah aku graduate,AMIN)
n also kepada pelajar2 lepasan matrik mahupun SPM, yg ingin mengikuti bidang farmasi ini..

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Farmasi berasal daripada perkataan Greek, pharmakov yang bermaksud dadah iaitu satu bidang kerjaya kesihatan membabitkan penyediaan, ramuan, penstabila pengawetan dan pendispensan ubat-ubatan serta membekal maklumat mengenai ubat.

APA PERANAN SEORANG AHLI FARMASI??????
  • bertugas dlm menjamin penggunaan ubat-ubatan dengan selamat.WHY?? because mereka inilh yg bertanggungjawb menyediakan jenis ramuan diberikan mengikut arahan doktor.
  • terbabit dlm penyediaan dan pendispensan ubat-ubatan kpd pesakit mengikut arahan doktor yg merawatnye.

BIDANG FARMASI KINI DIBAHAGIKAN KEPADA TIGA :
  1. Farmaseutik(pharmaceutical)
  2. Farmakognosi(pharmacognosy)
  3. Kimia Perubatan(Medicinal Chemistry)

What is mean by pharmaceutical???
Kajian mengenai penghasilan ubat daripada bahan kimia

What is mean by pharmacognosy???
Kajian penghasilan ubat daripada sumber semula jadi seperti tumbuh-tumbuhan dan haiwan

What is mean by Medicinal Chemistry???
Kajian penentuan, sintesis dan perkembangan entiti kimia baru..

Seorang ahli farmasi seharusnya memahami selok-belok pembuatan dan penjenisan ubat-ubatan agar sebarang kejadian tidak diingini berlaku seperti keracunan.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

selama 2 tahun aku belajar di UKM dalam bidang FARMASI, banyak ilmu yg telah aku perolehi... antara subjek yg aku minat, amalan farmasi 1..
walaupun aku minat subjek ni, subjek ni kire salah satu subjek killer gak lh...
dalam subjek ni, aku belajar cara2 compounding..
aku belajar cara2 buat suppository, cream, suspension, solution, n bnyak lg...
memang seronok sebnarnye belajar subjek ni...
tp calculation pun kene expert gak.. sebb subjek ni bermain ngan dose..
kalo salah kire dose, salah lh segala calculation kiter..n FAIL..
alhamdulillah, aku dpt result ok gak dlm subjek ni...
aku gak ader belajar cara2 tuk buat lipstick, deodorant, blusher n bnyk lg...
ok, ni tuk sape2 yg amik subjek COSMETOLOGY..
mmg best lh subjek ni..sebabnye ader masuk lab..hehe
tp time exam xde masuk lab.. soalan exam dier mmg mencabar gler.... hahaha...
lepas ni dh masuk 3rd year, makin mencabar lh subjek2 yg akn aku amik nnti...





No comments:

Post a Comment

assalammualaikum..
dialu-alukan untuk comment disni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...